torsdag 14 oktober 2010

Tusen gånger starkare av Christina Herrström


Måste bara skriva om denna bok! Så himla bra! Och jag är så glad att den blivit film! Det ska bli hur bra och spännande som helst att se om filmen uppfyller mina förväntningar!


För boken är fantastiskt bra. När jag läste kände jag bara att varför har jag inte läst denna tidigare? Och den måste alla, precis alla läsa. Jag tror jag lyckats rätt bra i min mission, för det är många som lånar den här i Skinnskatteberg. Om den kommer på DVD måste bibblan köpa in den. Tycker jag.


Den visar så tydligt hur förbannat orättvist det är i skolan. Och hur olika de flesta ser på tjejer och killar. Pojkar, killar, män glider genom livet på en räkmacka och tar hur mycket plats som helst. Och gör en tjej samma sak, jamen då blir det ett jävla liv. Allt det och lite till blir så tydligt i denna bok och Christina lyckas verkligen ge berättelsen en rättvis form.


Jag önskar sååååå mycket att fler tjejer tar fram Saga i sig och att de kommer till insikt så som Signe gör.

Och killar, lärare, föräldrar önskar jag gav mer plats till Sagor och Signor.

Inga kommentarer: