torsdag 14 oktober 2010

Pojken i randig pyjamas av John Boyne


I bokcirkeln vi har på biblioteket läste vi Bittarfittan senast och så bestämde vi oss för att läsa "Pojken i randig pyjamas" som nästa bok. Vi hade ett exemplar på biblioteket som en tjej kunde låna, men vi andra fick vänta på att boken ska fjärrlånas från andra bibliotek. (Superbra att vi kan låna från andra bibliotek).

Men det jag vill komma till är att på bussen hem, ser jag en korg med Läs, lämna vidare och gissa vad som ligger i den? Jo just det, en bok! Och det är "Pojken i randig pyjamas". Fatta hur glad jag blev och det kändes som om det var menat att den var ämnad just för mig.

Jag har inte hunnit jätte långt, men den verkar hur spännande som helst och jag kom in i den snabbt. Bruno är tvungen att lämna Berlin tillsammans med sin familj eftersom hans pappa har ett viktigt jobb och Furien har stora planer för honom. Bruno kommer så småningom att möta Shmuel, pojken i randig pyjamas och efter hand förstå att han ofrivilligt är med i något hemskare och grymmare än vad någon kunnat föreställa sig. Där hans och Shmuels verklighet är åtskilda av ett stängsel.

Inga kommentarer: