onsdag 6 oktober 2010

Smärtans hus av Jo Nesbö


Jag har upptäckt en ny deckarförfattare, Jo Nesbö. Hans böcker är spännande och fallen är inte självklara som det kan vara i vissa deckare. Hans huvudfigur heter Hans Hole och är alkoholist och ensamvarg. Han finns med i alla hans böcker även om de är fristående. Jag började inte med första boken utan jag läste ”Snömannen”, sedan läste jag ”Fladdermusmannen” som är den första boken. Frälsaren hann jag också med. Nu har jag just avslutat ”Smärtans hus”.
Ett ovanligt brutalt bankrån sker i Oslo. Hans Hole kallar det för mord då en av bankpersonalen blev kallblodig nerskjuten. Han samarbetar med den nya polisinspektören Beate Lönn för att ta fast den som har mördat kvinnan. Det visar sig att allt är inte så självklart som man tror. När en annan kvinna hittas död i sin lägenhet av vad som verkar vara självmord, blir Hans Hole indragen privat. Kvinnan är en f.d. älskare och han var där på middag kvällen hon dog. Han svurna fiende inom polisen, Tom Waaler, tar chansen att sätta dit Hans Hole och bli av med honom en gång för alla.

Inga kommentarer: