tisdag 5 oktober 2010

Ö-böcker

Om du stiger på buss 500 lär du inte hamna på något öde ö, bortsett från om hållplatsen är omringad av en gigantisk vattenpöl. Men frågan om böcker på öde öar brukar vara ett återkommande tema på sådana här bokbloggar. Vilken bok skulle du ta med till en öde ö brukar oftast frågan lyda.

Fattas bara en hängmatta och en bok så är semestern räddad.

Majoriteten skulle säkert välja sin favoritbok, några finurliga människor svarar säkert att de skulle ta med en bok om överlevnad eller om växt- och djurarter i Västindien. I Västindien brukar dessa öar tydligen oftast ligga, för där verkar det ändå vara rätt trevligt jämfört med en pittoresk ö mitt i Mälaren fullt med mygg och utan sandstrand.

Ett alternativ i detta läge är att välja en sådan lång bok som möjligt, detta tillvägagångssätt är ju ganska praktiskt ifall man tvingas till en längre vistelse som strandsatt. Fast det bästa alternativet kanske skulle vara att välja en bok som aktiverar en, till exempel en bok om hur man lär sig prata japanska eller hur man bygger ett hus av kokosnötter. Vilken bok skulle du välja och varför?

Lämna gärna en kommentar.

1 kommentar:

Sigrid sa...

praktiskt sett så en bok om hur man övelver på en öde ö, men annars tror jag nog att bibeln skulle bli mitt val. Inte för att den är så bra utan att den är så lång och innehåller liksom alla changrer samtidigt. Sen skulle jag nog bli jättekristen på kuppen. Antingen det eller Mahabharata eller nån annan cool hinduisk skrift som tar en evighet att läsa igenom. Helst på franska så det tar ännu längre tid och när jag blir hämtad så kommer jag vara hindu som läser franska bättre än svenska, bngo.