onsdag 15 december 2010

Dödssynden av Harper Lee


Jag har nu läst Dödssynden av Harper Lee, mer känd som "To Kill a Mockingbird" på enegelska och tänkte jag skulle skriva lite om den här på bloggen så att andra oxå kanske känner att dem vill läsa denna. finns nu oxå på bussarna sedan förra veckan :)

Boken är en barndomsskildring om rasism och fördomsfullhet i Alabama, USA.
Lilla nioåriga Scout växer upp i den amerikanska Södern i en något sådär småstadsidyll, när ohyggliga och dramatiska händelser vänder upp och ner på hennes liv och föreställningar.

En ung svart man blir anklagad för våldtäkt på en vit kvinna, och hans chans att få en rättvis rättegång är försvinnande liten. En vit advokat tar sig an försvaret, men hatet och indignationen i det lilla samhället växer som en lavin. Inför Scouts oskuldsfulla ögon omstörtas den sömniga lilla staden och hon blir seende: hennes berättelse blir till en anklagelse, som ingen av oss undslipper.

När Harper Lee lancerade Dödssynden 1960 i USA var det en händelse som skapade rubriker från kust till kust. Hennes berättelse om rasism och fördomsfullhet är aktuell på många håll i världen fortfarande idag.

Jag vet att när jag läste den här boken så kände jag att det var någonting som verkligen berörde mig, och inte på det fina och ulllindade sättet, utan det var som om man fått det på svart och vitt om hur det var förr med slavar, rasism och mänskligt beteende. en bok som man inte ska ta med allt för lätta händer och läsa för man kan bli riktigt orolig stundvis när man läser den. Men ändå en riktigt bra bok!

Skrivet av: Emma Sandelin

Inga kommentarer: