tisdag 14 december 2010

Den Femte Systern


Första boken i en serie om en ung tjej vid namn Jannike Faltin som är 16 år gammal, bor i Sverige och har en praktikplats på ett museum som ägs av den gravida kvinnan Elisabeth. Tidigt i boken så fick jag känslan av att detta är en bok man kan mysa till och sitta och riktigt försöka lista ut vad det är som ska hända i boken,.. vilket inte lyckades från min sida då författaren förvånade mig gång efter gång i boken med vad det var som skulle hända.


Boken handlar som sagt om Jannike och Elisabeth. Boken börjar med att dem en morgon får oväntat besök av en vätte som snabbt och raskt inför action i boken genom att försöka mörda Elisabeth med en yxa. Oväntat för en praktikant att råka på någonting sådant ovanligt en vintermorgon vid morgonfikat? Det som gör det intresant är hur Jannike kommer på exakt hur man ska hantera situationen hon och Elisabeth hamnar i. Hon vet inituitivt exakt vad man ska göra.


Det är en mycket mer intressant början på boken än vad jag möjligen kan beskriva här då Mårten Sandén får det att gå flytande fram och fångar ens intresse med rasande fart!


Att försöka beskriva denna bok är jobbigt för mig samtidigt som det är lätt, önskar att man kunde se mina gester jag gör med händena och blicken jag får när jag ska försöka hitta rätt ord till att beskriva den, vilket är så svårt! men jag skulle nog kunna kalla den för en typ av pseudorealistisk fantasyrysare med vissa svenska förtecken kanske? Jag själv älskar svensk folkto, relgion och Fantasy i all allmänhet, men ändå riktigt löjligt förtjust i att läsa om den nordiska folktron. visst kan man vara lite smått tveksam till att kalla det fantasy men ändå!


Jag gillar väl drakar, magiker och prinsar som återtar sina troner efter att varit landsförvisade eller bortgömda sedan födseln som vilken annan fantasy läsare som helst, men ger man mig lite troll, vättar och reinkarnerade andar som reser i generationer så blir jag som en femåring på julaftonsmorgon!


En bok jag kan rekomendera till alla att läsa om man är lite förtjust i fantasy och urban legend. Riktigt bra bok!
Skrivet av: Emma Sandelin

Inga kommentarer: