torsdag 20 september 2012

Du är ett moln av Mårten Melin

Poesi behöver inte vara svår och tung, det bevisar Mårten Melin med den här boken.
Det är kärleksdikter som blir till en historia, skrivna på ett enkelt och vardagligt sätt, men de går rakt in i ens hjärta. Framförallt tror jag att du som läser den kommer att bli sugen att prova på att skriva egna dikter. Jag vet att jag blev det. Här kommer några av de jag tyckte lite mer om:

DU ÄR EKSEM

När du går förbi
kliar det i kroppen,
inuti kroppen,
där man inte kan klia tillbaka.

Jag svettas och skakar,
blir alldeles torr i halsen,
säkert allergisk

mot att vara kär.

PLATS

Jag förstår inte
hur så mycket kärlek
kan få plats i mig
när jag känner mig
så liten.

Teckningarna som är enkla och undebara följer molntemat. De är illustrerade av Helena Bergendahl.

Inga kommentarer: