torsdag 8 september 2011

Eddie Bolander & Jag av Bo R. Holmberg


Efter åtta år. Då ringde han. Nittiosex månader. Tvåtusenniohundratjugo dagar. Eller kanske några fler. Exakt när han drog vet jag inte, minns jag inte. Det var sommar då också, så pass mycket kommer jag ihåg.


Tio år var jag när han stack till tvärs över Atlanten, till USA. Det var åtta år sedan. Och nu vill han träffa mig. Man klarar sig bra utan en farsa, i alla fall jag. Det är inga problem. Dessutom har jag annat att tänka på. Anneli, till exempel. Och morsan då, undrar vad hon tycker om att min far Eddie Bolander, gitarrist och låtskrivare i Shivers vill träffa mig.

Eddie Bolander & Jag kan beskrivas som en grafisk novell. Med andra ord är boken rikligt illustrerad (med snygga bilder av Katarina Strömgård) på varje uppslag. Boken är något slags mellanting mellan en serie och en bok. Den är därför lätt att läsa klart, men inte på något sätt dålig för det, utan snarare tvärtom. Så läs boken, det är väl investerade 221 sidor.

Inga kommentarer: